Suplement uruchomienia CA80 na RCbus.

  Uruchomiony niedawno CA80 służy jako tester komponentów. Sprawdzam wszystkie układy scalone, które pochodzą z demontażu. Nie wszystkie są w pełni sprawne, a niektóre pobierają większy prąd, niż powinny. Prawdopodobnie mają podrobiony nadruk na obudowie. 

CloneFactory
Próba napięciowa.


Żeby dokładnie zmierzyć obciążenie, kupiłem zasilacz z woltomierzem, amperomierzem i watomierzem. Użyłem gotowy przewód z wtykiem 5,5/2,1 mm, do którego dodałem wtyki bananowe. Nastawiłem 5V i na wszelki wypadek ograniczyłem prąd do 1A. Komputer ruszył, jednak nie od razu. Reset nie pomagał, więc na chwilę wyłączyłem zasilanie. Na pierwszy rzut oka wszystko działa, jednak LCD stracił kontrast. Regulacja niewiele pomogła, więc zmierzyłem napięcie. Okazało się, że dociera do niego nieco ponad 3V... Najpierw sprawdziłem taśmę pozyskaną ze starego PC, w którym służyła do sterowania napędem dyskietek. To nie jej wina, bo już z modułu wychodzi takie napięcie - kiedy "poprawiałem" projekt płytki, przesunąłem ścieżki i strefa GND została podzielona.😕 Na starszych płytkach nie ma tego błędu.

 

CloneFactory
Nawet na tak prostej płytce można coś zepsuć.

        Wystarczył jeden kros, ale napięcie po naprawie wzrosło do około 4V. Sprawdzałem na innych modułach i wszędzie to samo! Zrobiłem próbę zwarciową, która wykazała, że przy prądzie 1A na przewodzie odkłada się 2,5V. CA80 z wyświetlaczem VFD zużywa ok. 400mA, więc tu ginął brakujący wolt. Wymieniłem przewód na obcięty od starego zasilacza i wszystko wróciło do normy.

CloneFactory
Unikajmy takich przewodów.


Postanowiłem przetestować nową wersję MIKSID-a i wtedy pojawił się kolejny problem - przestała działać praca krokowa. Wymieniłem CTC, potem procesor, RAM... Ciągle to samo. Wymieniałem kolejno moduły na starsze, ale ciągle bez rezultatu. W końcu została tylko nowa płyta bazowa. Obejrzałem więc dokładnie okolice ścieżki INT, bo najprawdopodobniej do procesora nie docierał sygnał przerwania. Znalazłem cieniutki mostek zwierający INT z CLK.😎

CloneFactory
Mikrozwarcie.


Dawno nie miałem tyle roboty przy uruchamianiu. 😉

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Uruchamiamy CA80 na RCbus.

Magnetofon CA80.