Kłopoty z pamięcią.

  Tytuł wpisu jest wieloznaczny nie bez powodu. Staram się tak projektować "klony", żeby były jak najbliższe oryginału, jednak są dwa oryginały...😕

CA80-mini-with-EPROM-27128
CA80-mini uruchomiony przez kolegę Grzegorza.


Zwykle wybieram rozwiązania z MIK290 (wyjątkami są np. ZS i ZW), więc zworki obok U9 wziąłem z tego schematu:

Fragment schematu CA80 z MIK09
Punkt "C" połączony z "H"


W starej wersji było mniej punktów lutowniczych, a pin 27 na stałe był podłączony do WR_. 

Fragment schematu z MIK05
Brak punktu "H"


Kiedy wpadłem na pomysł zbudowania przystawki "magnetofon" (CA80-flash), okazało się, że nie przewidziałem wszystkiego. Z niewiadomych powodów (kłopoty z pamięcią) górną warstwę płytki CA80-mini wypełniłem strefą +5V (byłem przekonany, że GND), co spowodowało automatyczne wygenerowanie połączeń z pinem 27 U9. Uniemożliwiało to odseparowanie w/w pinu i połączenie go z WR_ po wlutowaniu podstawki. Prawdopodobnie wtedy zmieniłem przeznaczenie punktu "C", nie sprawdzając z dokumentacją. Pozostaje przeprosić za zamieszanie, bo nie mam pomysłu, jak ten błąd naprawić. Problem dotyczy EPROM-ów w obudowie DIL24, bo tam punkt "C" łączymy z "B" w celu przekazania +5V na pin 26, który odpowiada 24. nóżce np. 2716. Mam nadzieję, że nikt już nie używa tych układów. 😎

Fragment schematu CA80-mini.
Błędnie przypisana nazwa punktu "C".


W moich egzemplarzach nie używam EPROM-ów, a EEPROM ma wyprowadzenia zgodne z RAM, więc sam nie wykryłem błędu. Dopiero kolega @Grzegorz zwrócił mi uwagę. Znalazł również inny błąd, który powieliłem we wszystkich projektach. Wejście zerujące monowibratora (pin 11 U15) generującego sygnał dźwiękowy klawiatury, podłączyłem do GND zamiast +5V. Nie przyszło mi do głowy, że należy to sprawdzić, nawet jeżeli sam tego nie używam. Kolega odlutował nóżkę i odgiął ją, żeby nie dotykała ścieżki. Jeżeli użyjemy 74HC123, lepiej ten pin podciągnąć do +5V, żeby nie generował przypadkowych impulsów. Znowu wypada przeprosić. 😔 Wygląda na to, że wersja płytki z 7 stycznia 2023 nie jest ostateczna...

Brzęczyk klawiatury.
Powinno być "+5V" zamiast "GND".

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Uruchamiamy CA80 na RCbus.

Magnetofon CA80.