Czy w XXI stuleciu może się do czegoś przydać CA80?

  Dzisiaj można kupić prawie wszystko, więc po co komuś stary komputer? Okazuje się, że nie wszystko warto kupować. 😎

Flash SST39SF040 burner.
Programator flash.
 
Z180 MPM by Tadeusz Pycio
Ta mała płytka to prawie cały komputer.



Postanowiłem zbudować inny komputer, który oczywiście ma swoje oprogramowanie. Monitor mieści się w 32 KB, jednak na płytce jest miejsce na większą pamięć - przewidziano tam 29EE010. Niestety nie mam takiej kości, ani programatora... Mógłbym załadować plik za pomocą CA80-bootloadera, bo komputer jest w standardzie RCBus (nazwy RC2014 nie wolno używać). Aby to zrobić, musiałbym zmienić połączenia na płytce, a nie chcę jej modyfikować. Mógłbym też zaprogramować 28C256 (niedawno zrobiłem programator), ale znowu konieczne byłoby cięcie ścieżek. 😕

Code load hex file.
Dodatkowa funkcja bootloadera.


Mam jednak SST39SF040! Jest jeszcze większa, ale obejdzie się bez skalpela. Jak ją zaprogramować? Bardzo prosto. Wystarczy CA80 z przystawką CA80-flash i kilka linijek kodu. Wystarczy plik hex z kodem załadować od adresu 8000H zamiast od zera, a potem przepisać do kolejnych sektorów flash. Z początku myślałem, że wystarczy 16 KB, czyli cztery sektory flash, jednak kod jest większy. Zaprogramowałem więc 20 KB i zająłem się sprawdzaniem. Przystawka "magnetofon" widzi tylko jeden sektor, więc sprawdzałem kolejne. Najpierw sektory porównywałem z zawartością RAM zleceniem *86, ale dla pewności sprawdziłem też zawartość pliku hex. Okazało się, że jest jeszcze fragment o adresach 7FA0H-7FFFH. Oczywiście plik 20 KB musiałem zapisać od 8000H, bo od zera jest monitor CA80, a między 4000H i 7FFFH przystawka flash... Ostatnie rekordy wypadły więc w obszarze systemowym RAM CA80. Znowu musiałem zmodyfikować oprogramowanie, ale nie było to trudne. Rekordy powyżej 0F000H przeniosłem 4 KB niżej, żeby pasowały do sektora flash. Dodałem jeszcze jedno polecenie do CAFL i gotowe.

Code for Z80.
Trochę asemblera.


Komputer wystartował, a satysfakcji nie kupiłbym za żadne pieniądze. Oczywiście proces można zautomatyzować i całe oprogramowanie umieścić w AVR (podobnie jak w przypadku programatora 28C256). Można wtedy zaprogramować całą pamięć 512 KB, jednak CA80 byłby wtedy niepotrzebny. 😉

Flash corectly burned.
To dopiero początek...


 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Uruchamiamy CA80 na RCbus.

Magnetofon CA80.