Pierwszy CA80 na platformie RC2014.

 Przedstawiam prawie pełną (bez obsługi magnetofonu) pierwszą wersję CA80 na platformie RC2014!!!

RC2014 as CA80.
CA80 na platformie RC2014.

  Jest to absolutne minimum prawie tożsame z drugim wcieleniem opisanym w MIK09. Jako jednostkę centralną zastosowałem nieco zmodyfikowaną płytkę kolegi @tapy. Zmieniłem dekoder adresów, aby ROM zajmował przestrzeń 0 - 3FFFH a RAM 8000H - FFFFH. Pozostała część (U10) będzie użyta później. Na płytce jest miejsce na generator kwarcowy (w standardzie RC2014 7.3728 MHz żeby pasował do RS232). CA80 potrzebuje 4 MHz, ponieważ po podzieleniu przez 8000 otrzymujemy 500 Hz dla NMI, od którego zależy dokładność systemowego zegara i jakość sygnału magnetofonowego. Oczywiście można stosować dowolne CLK, jednak trzeba wtedy dopasować dzielnik NMI i niestety zrezygnować z zapisu programów na taśmie. Płytka kolegi nie ma dzielnika... Na na moich płytkach też go nie znajdziemy, jednak pan Gardynik przewidział taką sytuację i umożliwił uproszczenie konstrukcji komputera dzięki CTC. W MIK05 na drugiej stronie jest opis tego rozwiązania, więc z niego skorzystałem. Jest to zabieg tymczasowy, bo opracowałem płytkę zupełnie odbiegającą od opisów w MIK-ach, ale znacznie ułatwiającą użytkowanie CA80, zwłaszcza gdy sami piszemy programy. Jednak do uruchomienia wszystkiego potrzeba czasu. 

Non maskable interrupt.
Z80 CTC i 74LS93 jako dzielnik NMI.


Czas jest bardzo ważnym czynnikiem. Przekonałem się o tym podczas uruchamiania płytki z portem systemowym... Niestety na wyświetlaczu pojawiały się przypadkowe znaki i należało znaleźć przyczynę. Okazało się, że zbyt mało czasu poświęciłem na projekt tego modułu i to już w fazie rysowania schematu. KiCAD umożliwia kopiowanie fragmentów schematów, więc często z tego korzystam. Nie zauważyłem zbędnego połączenia w dekoderze adresów i sygnał IORQ_ został zwarty z masą. Po obu stronach płytki utworzyłem strefy GND, więc powstało kilka połączeń z masą. Te pod płytką wystarczyło przeciąć, jednak po stronie elementów wlutowałem już podstawki... Żeby było szybciej zmontowałem drugą płytkę bez elementów toru magnetofonowego. Działa. :-)

 

ELWRO 144
Złącza klawiatury i wyświetlacza we wspólnym IDC26.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Uruchamiamy CA80 na RCbus.

Magnetofon CA80.